Home / ویژگی نشریات علمی – ترویجی

ویژگی نشریات علمی – ترویجی

مقاله علمی – ترویجی، مقاله علمی – پژوهشی ضعیف نیست. این موضوع، متاسفانه یک اشکال جدی در جامعه نشریات علمی کشور ایجاد کرده است.  مقاله ای که ویژگی های زیر را در بر داشته باشد، به عنوان مقاله ترویجی شناخته می شود:

•  امکان استفاده در کلاس های آموزشی برای تفهیم بیشتر و تعمیق بهتر
•  جذابیت و کاربرد برای مهندسان در حوزه های اجرایی به عنوان یادداشت فنی
•  تمایل اساتید و اعضا هیات علمی برای مطالعه آن با هدف درک مفهوم فیزیکی و درک فلسفی موضوع
•  ارزش آموزشی برای دانشجویان و دانش آموختگان به عنوان یک مرجع آموزشی و کمک آموزشی در کنار کتب و جزوات درسی
•  جذابیت و مطلوبیت برای کلیه علاقه مندان در سطح جامعه به عنوان مخاطب عام
•  القای تفکر سیستمی در حل مسأله
•  مطالعات موردی
•  درس آموخته های پروژه های قبلی و طبقه بندی تجربیات گذشته
•  توسعه تفکر خلاق در تجزیه و تحلیل مساله های خاص
•  دسته بندی های جدید در مسایل مرسوم و متعارف مهندسی
•  پیشینه  تاریخی و ادبیات فنی مسایل مهندسی
•  پشتوانه قوی بر اساس تحقیقات گذشته و نیازهای آینده
•  کابردهای آیین نامه ها و استاندارد های طراحی و اجرایی
•  بیان تجربیات  اجرایی از زبان مهندسان حرفه ای
•  طرح مهندسی یک سوال به عنوان مسأله روز
•  تهیه گزارش فنی بر اساس تجربیات اندوخته شده از پروژهای کلان ملی و بین المللی
•  استفاده از تجربیات افراد ذی صلاح و صاحب نام در قالب انجام مصاحبه، خودنگاری و ..با هدف ایجاد انگیزش در دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مهندسان جوان
•  طرح مسائلی که باید در قالب پروژه های پژوهشی در دوره های تحصیلات تکمیلی دردانشگاه ها پیگیری شود.